AGM akkumulátor, a start-stop rendszer szíve

AGM akkumulátor, a start-stop rendszer szíve

 

Ha start-stop rendszerű autóval közlekedünk, és még a gyári akkumulátor van benne, akkor nagy valószínűséggel AGM akkumulátor biztosítja a megfelelő töltést az autónk számára. De mi az az AGM akkumulátor, és miért olyan különleges? Milyen előnyei és hátrányai vannak, mire kell figyelnünk a gondozásánál, és lehet-e más típussal helyettesíteni? Többek között ezekre a kérdésekre is választ adunk a bejegyzésben.

 

Mi az az AGM akkumulátor?

Az AGM az Absortent, a Glass és a Matt szavakból áll össze, és üvegszál-szövetbe felitatott elektrolitet jelent, aminek lényege, hogy az akkulemezek között egy bór-szilikát párna helyezkedik el, így megakadályozva, hogy a lemezek között zárlat alakulhasson ki. Az AGM akkumulátorok a VRLA (Valve Regulated Lead Acid), azaz zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor egyik altípusa.

 

Az AGM előnyei és hátrányai

Előnyei közé tartozik, hogy egyrészről teljesen gondozás- és szivárgásmentes, így nem csak a motortérbe lehet elhelyezni, hanem az utastérben is helyet kaphat. Másrészről, hogy a normál akkumulátoroktól eltérően lényegesen nagyobb feltöltés és ciklusállóságot bír, tehát lényegesen gyorsabban töltődik fel, és a nagyszámú feltöltés-lemerülés folyamatot is jól tolerálja.

Az egyetlen negatívuma talán az ára, ugyanis az AGM akkumulátorok lényegesen magasabb árfekvésben érhetők el, mint a savas akkumulátorok. Függetlenül attól, hogy nagyobb számú ciklusállósága rendelkezik, az AGM akku élettartama nem növekedett, hanem az hozzávetőlegesen megegyezik a normál akkumulátorokéval, adódóan abból, hogy a feladata is más, mint egy normál akkunak.

 

EFB akkumulátor az AGM olcsóbb verziója?

Az AGM akkumulátort követően jelentek meg az EFB akkumulátorok (Enhanced Flooded Battery), amelyek hasonló feladat ellátására képesek mint az AGM-ek, viszont ezek ólomsavas akkumulátorok. Az EFB típusnál a pozitív cellák egy speciális poliészter bevonatot kapnak, aminek köszönhetően jól bírják az erősebb rázkódást valamint a mélykisütést, és normál akkumulátorokhoz képest a korábban említett feltöltés-kisütés ciklusuk is jóval magasabb, így egyes start-stop rendszerű autókban el tudják látni az AGM akkumulátor feladatát, ezért vannak olyan autógyártók, amik már EFB akkumulátorral szerelik autóikat. 

Fontos kiemelni azonban, hogy az AGM akkumulátor nem helyettesíthető EFB akkumulátorral. Ha az autónk gyárilag AGM akkuval került forgalomba, akkor csere esetén azzal is szükséges helyettesíteni. Fordítva lehetséges a csere, tehát egy EFB akku helyettesíthető AGM-el.

 

AGM akkumulátor gondozása és töltése

Az AGM akkumulátorok nem jól tolerálják, ha a töltöttségük 50 százalék alá csökken vagy ha teljesen kisülnek, azaz lemerülnek, mind a két tényező nagyban hozzájárulhat az akkumulátor élettartamának csökkenéséhez. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy az autó nehezebben indul, esetlegesen a műszerfalon egy áthúzott A betű világít, akkor mindenképp forduljunk szakemberhez, és vizsgáltassuk be az akkut.

Ha magunk szeretnénk megoldani az akkumulátor feltöltését, akkor arra is van lehetőség, azonban az AGM akkuk speciális akkumulátor töltőt igényelnek, így a hagyományos töltővel nem tudjuk megfelelően feltölteni, mindenképp AGM akkumulátor töltőre lesz szükségünk.