Start-stop rendszer működése: mire érdemes figyelni, ha ilyen autónk van?

Start-stop rendszer működése: mire érdemes figyelni, ha ilyen autónk van?

A lehető legegyszerűbben szeretné igénybe venni szolgáltatásunkat? Akkor kattintson az oldal tetején található "Akku Kereső" gombra, vagy IDE!

Manapság egyre több start-stop rendszerrel szerelt autó kerül forgalomba, amelynek több előnye is van: egyrészről a rendszer alkalmazásával csökkenthető a károsanyag kibocsátás, ami a növekvő városi forgalomban kiemelkedő fontosságú, másrészről a zajszennyezés is mérsékelhető. A rendszer lényege, hogy az alapjáraton töltött időben, tehát például a piros lámpánál való várakozásnál leállítja a motort, majd induláskor automatikusan újraindítja. Ehhez azonban speciális start-stop akkumulátorra van szükség, ami bírja a megnövekedett indítások számát.

A start-stop rendszer működése

A rendszer egyaránt megtalálható a benzines és a diesel üzemű járművekben, valamint a manuális és az automata váltós verziókban is. Mindkét váltó típus esetében az egyik feltétel, hogy a gépjármű teljesen álló helyzetben legyen. Emellett a kézi váltó esetében még üres fokozatban kell lennie a váltónak, automata váltó esetében pedig folyamatosan a féken kell állnunk. A motor újraindítása manuális váltónál a kuplungra lépésnél, automata váltónál pedig a fék felengedésénél történik meg.

Előnyök és hátrányok

A start-stop rendszernek kétségkívül a legfontosabb előnye a kisebb károsanyag kibocsátás. Emellett eltérnek a vélemények arról, hogy a gépjármű fogyasztására is jó hatással van-e, azonban, amit még a rendszer előnyei közé szoktak sorolni, az a mérsékelt zajszennyezés. Mindegyiknek akkor van jelentősége, amikor olyan környezetben használjuk a járművet, ahol sok a jelzőlámpa, valamint nagyobb dugók tudnak kialakulni. 

A számos előnye mellett start-stop rendszernek hátrányai is akadnak. Amennyiben nem megfelelően kezeljük az autónkat, és nagyon sokszor kell az autónak újraindítani, valamint leállni, az akkumulátor lemerülhet, mert nincs ideje visszatölteni. A másik eset, ha az autónknak valamilyen hibája van, és nem indul be olyan könnyen, abban az esetben is megnő az akkumulátor igénybevétele, amit az energiaforrás nem minden esetben tolerál.

Speciális rendszer speciális akkumulátor

A rendszer funkciójából adódóan egy nap akár több tízszerese lehet az indítások száma egy normál, nem start-stop rendszerű gépjármű napi indítási számához képest, így az akkumulátornak is szükséges bírnia ezt a fajta igénybevételt, jobban kell bírniuk a lemerülés-feltöltés ciklusokat, valamint gyorsabban is szükséges töltődniük. Ehhez fejlesztették ki elsőként az AGM (Absorbed Glass Mat), majd később az EFB (Enhanced Flooded Battery) akkumulátorokat. Részletesebben az AGM akkumulátorokról EBBEN a cikkünkben írtunk. 

Start-stop akkumulátorok töltése bikázása, töltése és cseréje

Ugyan speciális akkumulátorról van szó, azonban bikázás szempontból nem tér el a többi akkumulátor típustól, ezért speciális odafigyelést nem igényel (Bikázásról részletesebben ITT olvashat). Töltés szempontból azonban már fontos odafigyelnünk, hogy különleges töltőegység szükséges hozzá, ezért a normál töltőberendezésünket semmiképp se használjuk töltéséhez, hanem vásároljunk hozzá start-stop akkumulátor töltőt. Amennyiben az autónk nehezebben vagy egyáltalán nem indít, esetleg nem működteti a start-stop funkciót és a műszerfalon egy áthúzott “A” betű világít, akkor érdemes az akkumulátort átvizsgáltatni és szükség esetén cserélni.