Lemerült az akkumulátor? A bikázás jó megoldás lehet, de nem minden esetben!

Lemerült az akkumulátor? A bikázás jó megoldás lehet, de nem minden esetben!

 

Számtalan okból kifolyólag lemerülhet az autónk akkumulátora: öregszik az akkumulátor, téli hideg, rajta felejtettünk valami fogyasztót, vagy akár zárlat is okozhatja a problémát. A leggyakrabban ilyen esetekben a bikázás az első módszer, amivel újra életre hívható a megfáradt akkumulátorunk. Ebben az esetben valamilyen külső forrásból táplálunk elektromosságot a jelenlegi akkumulátorba. Azonban az autó bikázás nem mindig jó megoldás, akár kárt is okozhatunk vele, ezért kellő körültekintéssel érdemes belevágni.

 

Nem indul az autó? - Ezeket nézzük meg először!

Ha nem indul az autó, azt sok minden okozhatja (üzemanyagellátás, önindító, generátor, stb.), azonban arra elég könnyedén rá lehet ismerni, ha az akkumulátorral van a baj. A lemerült akkumulátor egyik leggyakoribb ismertetője, ha ráadjuk a gyújtást az autóra, de egyik lámpa sem gyullad fel a műszerfalon, és ha tovább forgatjuk az indítókulcsot, az autó nem is indítózik. Szerencsésebb esetben az akkumulátorunk csak lemerült (szaknyelven kisült) és nem meghibásodott, amiért már cserélni lenne szükséges.

Lemerült akkumulátort több minden okozhat:

  • rajta felejtettünk valami fogyasztót (például világítás vagy rádiómagnó),

  • régóta nem használtuk

  • meghibásodott a generátor,

  • hideg időjárás is okozhatja,

  • zárlat keletkezett az elektromos rendszerben.

 

Bikázni vagy cserélni?

Amennyiben ténylegesen az akkumulátorral van gond, akkor felmerült a kérdés, hogy bikázzuk vagy cseréljük. Első lépésként azt érdemes szem ellenőrizni, hogy az akkumulátor milyen idős? Ha 2 évesnél fiatalabb akkumulátor, akkor érdemes bikázni, annál régebbit azonban nem, ott mindenképp érdemes szakértő segítséget igénybe venni elgondolkodni a cserén.

Bikázásra, vagyis elektromosság áttöltésre azért van szükség, hogy a motor képes legyen újra beindulni, ami után már a generátor is tudja tölteni az akkumulátort. Tehát bikázás során egy külső energiaforrásról adunk energiát a lemerült akkumulátornak, ez lehet egy másik autóban lévő akkumulátor, egy külső akkumulátor, vagy egy zsebbikának nevezett eszköz is.

 

Érdemes profi segítséget kérni vagy magunk is elvégezhetjük a bikázást?

Amennyiben van rá lehetőségünk, akkor mindenképp érdemes profi segítséget kérni, mert ezzel elkerülhető, hogy több milliós kárt tegyünk az autónk elektromos rendszerében. Profi szakember által végzett bikázás előtt mindenképp egy számítógépes ellenőrzéssel kezdődik az akkumulátor bevizsgálása. Ennek célja, hogy kiderüljön az akkumulátor milyen állapotban, alkalmas-e bikázásra. Ezzel biztosítható, hogy veszélytelen legyen az autóra a folyamat, mert már időben kiderül, hogy ha az akkumulátornak technológia problémája van. A szakember minden esetben tisztában van a bikázás menetével, ezért nem történhet olyan, hogy nem a megfelelő helyre kerülnek fel a bikakábelek, és így zárlatot okoznak. 

Természetesen előállhat olyan eshetőség is, amikor nincs mód profi szakember igénybevételére, ekkor érdemes szem előtt tartani az alábbi lépéseket.

 

Mire figyeljünk, ha bikázásra kerül sor?

A bikázás menete során az egyik legfontosabb dolog, amire minden esetben oda kell figyelni, hogy szikra, láng, cigaretta ne legyen az akkumulátor közelében, mert akkumulátorban robbanást okozó gázok képződhetnek! 

Emellett fontos, hogy a két akkumulátornak azonos feszültségűnek kell lenni, ez 6 vagy 12 volt lehet. Az újabb járművek nagyon nagy százalékban 12 voltos akkumulátorral vannak felszerelve, azonban érdemes ellenőrizni, mielőtt belevágnánk a folyamatban. Ezt követően kerülhet sor a két autó összekapcsolására a bikázó kábel segítségével, aminek szintén megvan a sorrendje:

  • 1. lépés - Csatlakoztassuk a “+” jelű bikakábelt a lemerült akkumulátor “+” jelű pólusához, majd ugyanennek a kábelnek a másik végét kössük a “bikázó” autó akkumulátorának “+” pólusához.

  • 2. lépés -  Csatlakoztassuk a “-” jelű bikakábelt a “bikázó” autó akkumulátorának “-” pólusához majd ugyanennek a kábelnek a másik végét kössük a lemerült akkumulátor “-” jelű pólusához.

  • 3. lépés - Ellenőrizzük, hogy a kábelek nem akadályoznak semmiféle mozgó alkatrészt a motortérben, majd próbáljuk meg beindítani a lemerült akkumulátoros autót.

  • 4a. lépés - Ha nem indul az autó, akkor lehetséges, hogy kicsit több energiára van szüksége, ezért a “bikázó” autót indítsuk be, és emeljük meg a fordulatot 2-2500 fordulatra és járassuk így a motort pár percig. Ezt követően állítsuk le a “bikázó” autó motorját, állítsuk “ki” állásba a gyújtáskapcsolót, és ezután próbáljuk meg újra beindítani a lemerült akkus autó.

4b. lépés - Ha beindult, akkor a sikeres bikázás után a bikakábelt fordított sorrendben kell levennünk,mint ahogy felhelyeztük. Érdemes járatni egy darabig az autót, esetleg egy rövidebb utat megtennünk az autóval, hogy a generátornak legyen ideje visszatölteni az akkumulátorba a szükséges energiát.